Leraren.

Met een leraar op mijn middelbare school heb ik ruim zestig jaar geleden een discussie van meer dan een uur gehad over de vraag of in een wedstrijd, waarin start en finish op dezelfde plek plaats vinden, de ene deelnemer per saldo meer meters kan hebben geklommen dan de ander. Wel meer meters afgelegd, door te slingeren bijvoorbeeld, maar niet geklommen meende ik.Hij meende dat het mogelijk zou moeten zijn als ze onderweg een andere route kozen, maar dat telde niet vond ik. De route was per definitie dezelfde in een wedstrijd Ik heb al die tijd naar een manier gezocht om hem beleefd duidelijk te maken wat naar mijn mening ieder normaal mens ook zonder argumenten hoorde in te zien, maar beiden bleken we niet in staat om de ander te overtuigen. Erg frustrerend en ik heb het daarom ook na al die jaren niet vergeten. Diezelfde man heeft me een keer een vijf gegeven voor precies hetzelfde opstel waar ik van zijn collega een jaar later en een klas hoger een acht voor kreeg. Ook zo iets doms. Ik had verschil gemaakt tussen een politicus en een staatsman en dat in pejoratieve zin. Dat vond hij ondemocratisch en ik vond dat dat wel zijn kon, maar dat het niets met Nederlands van doen had. Ook die discussie herinner ik me nog, maar zijn naam gek genoeg niet meer. Zelf zou ik dat soort discussies nooit voeren met iemand die veel jonger is dan ik en die van mij afhankelijk, los van de vraag of ik zeker weet dat ik gelijk heb. Toch is discussiëren een vorm van verantwoording afleggen en dat is beter dan een machtswoord spreken.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in herinneringen, onderwijs. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

