Rutte III.

Wie lichaamstaal kan lezen ziet dat Mark Rutte en Geert Wilders uitstekend met elkaar overweg kunnen en dat wat ze over elkaar te zeggen hebben vooral moet worden bekeken met het oog op beider politiek belang.
Dat belang is, denk ik dat ze campagne gaan voeren tegen elkaar straks en dat de linkse partijen bij de komende verkiezingen flink gaan verliezen. In plaats van op D’66 en de PvdA zullen mensen op Rutte gaan stemmen om er voor te zorgen dat Wilders niet de grootste wordt. Rutte gaat dan door met zijn tegenwoordige coalitie en Pechtold verdwijnt via de achterdeur. Asscher komt niet terug in de regering maar wordt fractieleider en Samsom wordt ergens in het noorden burgemeester of zoekt een andere baan uit, die hem beter bevalt.
Waarom Wilders en Le Pen bekend staan als ultra rechts begrijp ik eigenlijk niet zo goed. De progressieve media schieten daarmee in hun eigen voet. Marine en Geert zijn bij uitstek het soort mensen dat ultra rechts weg houdt bij de centra van de macht. Door ze zo rechts af te schilderen gaan de mensen denken, och, rechts is zo erg nog niet. Ze maken met andere woorden rechts salonfähig, wat het ruim een halve eeuw al niet meer geweest is. En ultra rechts komt via hen niet aan de bak.
Ik heb zondag een uur of zo zitten kijken naar de zomeravond van Mark Rutte en ik moet bekennen dat ik de man nog steeds niet begrijp. Ik begrijp niet wat hij wil of hoe hij in elkaar zit. Het lijkt net een buikspreekpop. Je kunt alle kanten met hem op. Dat houdt onder meer in dat ik denk dat het niet veel kwaad kan om op hem te stemmen, maar echt enthousiast worden over zo iemand kan ik nu ook weer niet. Van de andere kant, als ik er bij de verkiezingen in maart met mijn stem aan bij kan dragen dat Pechtold van het politieke toneel verdwijnt, heb ik gevoel dat ik niet voor niets ben gaan stemmen. Daar moet je zo ’n man als Rutte dan toch weer dankbaar voor zijn.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in Nederland, politiek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

